Akademia Webinaru
Koszyk
Item added Item updated Item removed No more products on stock You entered wrong value.

Brak produktów w koszyku.

Akademia Webinaru
Szkolenia online
Akademie
Akademie
Szukasz maksimum praktycznej wiedzy i nie lubisz półśrodków? To dla Ciebie stworzyliśmy Akademie. Są to intensywne, praktyczne cykle kilku webinarów. Podczas szkoleń poznasz dany obszar kompleksowo, dostaniesz materiały, metody i narzędzia pracy. Otrzymasz dwustronny certyfikat z wpisaną liczbą godzin (zazwyczaj do 8 do 20 godzin). Pracuj z pasją!
Zobacz szkolenia
Bestsellery

Sklep

Doradztwo zawodowe i szkolenia
Doradztwo zawodowe i szkolenia
Szukasz eksperckiej wiedzy i zwiększania własnych umiejętności? Weź udział w pojedynczych webinarach, stworzonych dla zapracowanych specjalistów. Prezentujemy metody pracy, techniki i narzędzia do planowania kariery edukacyjno – zawodowej osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży. Weź też udział w szkoleniach dla trenerów z zakresu innowacyjnych metod pracy z grupą i jej aktywizacji. Trenerzy – praktycy odkryją przed Tobą nowe inspiracje i pokażą kierunki rozwoju.
Podkategorie
Wszystkie szkolenia
Metody i narzędzia pracy
Doradztwo indywidualne
Doradztwo grupowe
Trendy i rozwój w doradztwie
Rynek pracy i rekrutacja
Dla trenera i szkoleniowca
Bestsellery

Sklep

Edukacja szkolna
Edukacja szkolna
Szukasz nowych umiejętności, które przydadzą Ci się w codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej z dziećmi i młodzieżą? Oferujemy innowacyjne tematy z zakresu dydaktyki, metodyki nauczania oraz profilaktyki i terapii pedagogicznej i psychologicznej. Pojedyncze webinary prowadzą doświadczeni Trenerzy – na co dzień pracujący z uczniem i jego rodzicami. Bez zbędnej teorii przechodzimy do sedna – dostajesz inspiracje i narzędzia pracy.
Podkategorie
Wszystkie szkolenia
Dydaktyka i metodyka
Diagnoza i ocenianie
Wychowanie i wsparcie
Rozwój i kompetencje kluczowe
Edukacja cyfrowa
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rozwój osobisty
Rozwój osobisty
Chcesz być bardziej skuteczny, znać swoją wartość i biegle komunikować się otoczeniem? Stworzyliśmy pojedyncze webinary dla osób, które chcą rozwijać swoją przedsiębiorczość, zaradność ale także pragną inwestować swój czas w szukanie sensu i własnej niepowtarzalnej drogi. Rozwijaj swoją świadomość i bierz od życia więcej niż Ci się wydaje, że możesz!
Zobacz szkolenia
Bestsellery

Sklep

ICT
ICT
Szkolimy z zakresu szeroko pojętego IT. Naucz się biegle posługiwać programami do codziennej pracy, poznawaj tajemnice Internetu i nowoczesnych aplikacji. Usprawnij swoje życie, rozwijaj kompetencje przyszłości. Krok po kroku przeprowadzimy Cię przez nowe obszary. Otrzymasz certyfikat i nowe kompetencje.
Zobacz szkolenia
Bestsellery

Sklep

Pigułki wiedzy
Pigułki wiedzy
Potrzebujesz prostych, praktycznych narzędzi do wykorzystania w pracy? Szukasz krótkich instrukcji jak korzystać z nowoczesnych technologii? Mamy dla Ciebie pigułki wiedzy – konkretne, mięsiste i oszczędzające Twój cenny czas materiały, dzięki którym zdobędziesz narzędzia pracy i nowe umiejętności. Są to m.in. infografiki, scenariusze, kwestionariusze, tutoriale, filmy instruktażowe, audiobooki, karty, gry, metody. Jeśli opiszesz nam w jaki sposób wykorzystałeś wiedzę z pigułek, dostaniesz DYPLOM PRAKTYCZNEGO INNOWATORA.
Zobacz szkolenia
Zaloguj się
Koszyk: 

Jak pomóc nastolatkom radzić sobie z presją osiągnięć?

7 min. czytania
19 października 2023
Agnieszka Ciereszko

„Dzieci są termometrem naszych czasów. Gorączka rośnie, a my dysponujemy tylko zimnym kompresem. Musimy zrozumieć, dlaczego coraz więcej dzieci jest zainfekowanych wirusem nadmiernego wysiłku. Dlaczego ich duchowy układ odpornościowy nie działa”. Te wstrząsające słowa napisał dr Michael Schulte – Markwort, profesor psychiatrii dzieci i młodzieży w Uniwersytecie w Hamburgu. W mojej praktyce dyrektora poradni psychologiczno - pedagogicznej doświadczam jak bardzo dzieci i młodzież chcą sprostać wymaganiom, które im stawiają rodzice oraz nauczyciele.  To są wspaniałe dzieciaki, które chcą spełniać życzenia dorosłych – chcą być dobre w szkole i nie przysparzać trosk rodzicom. Często taka postawa sprawia, że niektórzy z nich w którymś momencie przestają nadążać, starają się wtedy jeszcze bardziej, ale wciąż zostają w tyle, wkładają więc jeszcze więcej wysiłku i ulegają wypaleniu.

Najnowsze badania wskazują, że nasze dzieci są chore i coraz wcześniej przejmują wzorce radzenia sobie z życiem, które widzą u dorosłych. A w rezultacie dochodzi do rozwoju objawów psychosomatycznych i wyczerpania. Jak możemy im pomóc?

Zacznijmy od pierwszego fundamentu zdrowia fizycznego i psychicznego czyli snu.

Przypomnijmy jak działa sen:

  • Regenerują się nasze mięśnie.
  • Mózg przepracowuje i przetwarza doświadczenia i bodźce, które miały miejsce w ciągu dnia.
  • Procesy poznawcze są wzbogacone o nowe porcje wiedzy z różnych obszarów. W ciągu snu wiadomości są porządkowane i „układane do odpowiednich szufladek”.

Co się dzieje jeśli ten proces jest zakłócany?

Odpowiedzią niech będą wyniki eksperymentu, który przeprowadzono na dwóch grupach dzieci w wieku przedszkolnym. Dzieci uczyły się nowego zadania. Jedna grupa poszła na poobiednią drzemkę a druga nie. Zadano pytania na temat wcześniej wykonywanych zadań dzieciom z obu grup. Te dzieci, które nie spały kompletnie nic nie pamiętały. Te, które spały potrafiły powtórzyć zdobyte wiadomości.

Zauważ, że coraz częściej w edukacji przedszkolnej dzieci nawet nie leżakują! A William Dement z Uniwersytetu Stanford już w latach 90tych pisał o zjawisku,  które nazywamy długiem sennym. Deficyty snu przekładają się na wszystkie funkcje organizmu: zmniejsza się odporność, koncentracja, szybkość reakcji, zaburzają się procesy metaboliczne.

Gdy w centrum zarządzania, jakim jest nasz mózg panuje bałagan przez niedobór snu, nie jest możliwa koncentracja. Energia, która powinna być wydatkowana na przyswajanie kolejnych porcji wiedzy jest zużywana na nieustanne szukanie.

Zdarzyło ci się kiedyś coś szukać ? Wiesz, jakie to uczucie, gdy myślisz, że zgubiłeś kluczyki od samochodu, kartę czy telefon. Jeśli nie jesteś wyspany, to nie możesz produktywnie pracować w ciągu dnia. Dotyczy to również dzieci i młodzieży. Żyjemy w świecie zalewu informacji i bodźców. Naukowcy mówią, że dzisiejszy człowiek przeżywa w jeden dzień tyle ile człowiek sto lat temu przeżywał przez całe swoje życie! Tym bardziej nasze organizmy potrzebują właściwej regeneracji podczas snu! Tymczasem, na pewno znane ci są opowieści dzieci i nastolatków o tym, jak grają w gry do 2:00, 3:00 nad ranem. O tym, że mają telewizory w swoich pokojach i oglądają filmy do bardzo późnych godzin. Niektórzy, bardzo ambitni uczą się kosztem snu, przygotowując na klasówki i sprawdziany.

Zatem co możesz zaproponować rodzicom swoich uczniów w nawykach dotyczących snu?

  • Zadbaj o dobrą jakość snu, zasypiaj bez urządzeń elektronicznych.
  • Nie pozwalaj dziecku na posiadanie telewizora w swoim pokoju.
  • Kontroluj ilość czasu spędzanego przez dziecko w sieci.
  • Zaplanuj wspólnie z dzieckiem czas na jego naukę i regenerację.
  • Naucz je planowania powtórek do sprawdzianów i wprowadź nawyk systematyczności, aby nie zarywać nocy w ostatniej chwili.

Drugim fundamentem radzenia sobie z presją jest umiejętność przeżywania porażki.

Z nauk psychologicznych wiemy, że dziecko uczy się przede wszystkim przez obserwacje. Jednakże ta wiedza nie przekłada się na wielokroć na działania praktyczne. Nastolatki są bacznymi obserwatorami, zauważają każdą niespójność postępowania dorosłych i w odpowiednim momencie potrafią to wykorzystać. W takich sytuacjach dorośli, którzy nie do końca uświadamiają sobie mechanizmy, które w nich działają. odbierają takie próby komunikacji jako atak na siebie.

Ale teraz przypomnij sobie jedną sytuację, gdy dziecko zwróciło ci na coś uwagę. Jak zareagowałeś? Mniemam, że w pierwotnym odruchu pomyślałeś „Co za bzdura” (lub jeszcze coś gorszego). A teraz proszę popatrz na tę sytuację jako postronna osoba. Czy rzeczywiście nie ma tam cienia racji? Jaki jest głębszy komunikat zawarty w - może nieporadnej - treści dobranych słów przez nastolatka? Nastolatek widzi, czuje, doświadcza świat po swojemu, czasem ma odwagę zakomunikować, czasem nie. I wtedy z bólem przełyka gorzkie łzy niezrozumienia. W komunikatach dorosłych wobec młodzieży jest wiele ukrytej agresji.

Bo czymże innym są słowa zawstydzania, reprymendy, grożenia – które tak często płyną w ich stronę? A nastolatek jest wrażliwy i chce sprostać wymaganiom.

I w tym miejscu rodzi się pytanie: czy ty jako dorosły dajesz sobie przyzwolenie na słabość, na niemoc? Czy może cały czas grasz rolę superbohatera? W pracy, w domu, w życiu towarzyskim?

Jesteśmy bombardowani tysiącami obrazów i słów mających podtrzymać ową rolę:   „boli cię głowa – weź tabletkę”, „nie masz pieniędzy na wakacje – weź kredyt” itd. Zobacz jak wielu dorosłych ulega tej iluzji. A może lepiej postępować tak:

Boli cię głowa? - pomyśl, więc gdzie jest przeciążenie w twoim życiu, czy masz czas na regenerację swojego organizmu, czy masz czas dla siebie? Czy słyszałeś o jakimś sportowcu, który osiągnął sukces bez  dbałości o zdrowie, dobry sen i dobre nawyki? Nie. Nie ma takiego. Aby osiągnąć sukces trzeba w plan rozwoju wpisać regenerację. Nie ma tu żadnego „ale, później, nie teraz, jutro”. Kajetan Kajetanowicz (dwukrotny rajdowy Mistrz Europy oraz czterokrotny Mistrz Polski)  powiedział w wywiadzie udzielonym M. Zawadce:

„U nas porażkę traktuje się trochę jak temat tabu, a niepotrzebnie. Porażka bywa nieodłącznym składnikiem sukcesu. Nawet wielcy, wielokrotni mistrzowie, miewają momenty zwątpienia i strachu przed porażką. (..) Przed rajdem nie wkręcam sobie, że muszę wygrać, albo ukończyć na podium. Chcę przede wszystkim zrobić wszystko, co mogę i umiem, by zwyciężyć. Gdy to się nie udaje, ale czuję, że wykorzystałem każdą szansę, jaką miałem, łatwiej jest mi pogodzić się z wynikiem. W tak dołującej sytuacji tylko od nas zależy, czy wykorzystamy ją na swoją korzyść, czy pozwolimy, by uszło z nas powietrze”.

Jak możesz wzmacniać tę odporność na porażki u młodzieży?

Podpowiedź znalazłam u Seana Coveya w „7 nawyków skutecznego nastolatka”, który proponuje jak urealniać swoje cele, a tym samym ćwiczyć się w skutecznym i nieskutecznym działaniu.

  1. Zrób rachunek kosztów i zysków.

Nie składaj sobie obietnic, których nie będziesz w stanie dotrzymać. Wyznacz jeden realistyczny mały cel, np. poprawa stopni z jednego przedmiotu a nie ze wszystkich.

  1. Zapisuj swoje cele.

To, co nie jest zapisane pozostaje w sferze życzeń! Pisanie pomaga uczynić cel konkretnym. Poza tym udowodniono, że codzienne zapisywanie celu w formie dokonanej programuje nasz mózg na zdobycie go.

  1. Zrób to! Nie mów: Spróbuję”! tylko ZROBIĘ TO!

PODEJMIJ DECYZJĘ, że to zrobisz – a wtedy znajdziesz środki i sposoby JAK to masz zrobić. Mistrz Jedi z „Gwiezdnych wojen” - Yoda mówił: „Rób albo nie rób. Prób nie ma.” Pozwól dziecku na błędy, niedociągnięcia, ale go nie krytykuj.

  1. Wyczuj moment.

Cykle w ciągu roku – początki i zakończenia to świetne momenty na ustawianie sobie nowych celów. Pamiętaj, że pierwotny zapał minie i pozostanie wtedy tylko wytrwałość. Ucz jej w drobnych codziennych czynnościach: kończenie nudnego zadania, nudne sprzątanie, nudne czekanie na swoją kolej, nudne siedzenie przy stole podczas posiłku, nudne czekanie na swoją kolej wypowiedzi.

  1. Związuj się innymi.

Pamiętasz wiersz o rzepce? „Ciągną i ciągną, wyciągnąć nie mogą, oj przydałby się ktoś na przyczepkę!” Jeśli połączysz siły z drugą osoba, albo grupą będziecie się nawzajem dopingować.

Trzecim fundamentem pomagającym w radzeniu sobie z presją osiągnięć jest zdrowe poczucie własnej wartości.

Prawa społeczne wywierają ogromną presję swoją dynamiką wzrostu i zobowiązań. Od najmłodszych lat dzieci doświadczają komercjalizacji przenikającej wszystkie sfery życia, gdzie wszystko jest wskaźnikowane i oceniane. Mamy do czynienia z fiksacją na wzroście i dynamice rozwoju społeczeństwa.  Są szkoły w których podpisuje się kontrakty z uczniami jakich osiągnięć można się spodziewać w danym roku. Dzieci i młodzież nieustannie rywalizują o lepszą pozycję.

Można stwierdzić, że współczesne nastolatki ulegają przytłoczeniu przez te same mechanizmy, które są doświadczeniem dorosłych.

Zatrzymajmy się przez chwilę nad ogłoszeniami o pracę.

 „Dam pracę  młodemu, z wykształceniem wyższym, władającym biegle co najmniej 2 językami, kilku letnim doświadczeniem w pracy, z umiejętnością pracy w zespole, obsługa programów XYZ itd.” I to jest standardowe ogłoszenie dla człowieka w wieku 23 lat zaczynającego swoją ścieżkę zawodową! Zatem jako rodzice, nauczyciele chcemy odpowiednio  przygotować młodych ludzi na ten start. Zapewniamy szkoły dwujęzyczne, kursy, wolontariat, wymiany studenckie, liczne zajęcia pozalekcyjne. Jednak może się okazać, że „presja, której podlegają dzieci jest nie do wytrzymania. Muszą mieć perfekcyjną stylizację na występ w klasie, idealne oceny, a po zakończeniu lekcji i dodatkowej godzinie języka obcego już czekają na nie trener i nauczycielka gry na pianinie” M. Schulte – Markwort.

Dzieciństwo jest dzisiaj przeładowane wsparciem i optymalizacją. Wolność istnieje już dzisiaj jedynie w kwestii wyboru zajęć, języków, instrumentów i sportu, na które dzieci są zapisywane. Reszta jest już ustalona. Start w szkolne życie szybko się zmienia i oczekiwania pełne ciekawości szybko przeradzają się w rozczarowanie i codzienną ciężką pracę. Nastolatkowie doświadczają, że rodzice bardzo się o nie troszczą. Ale obserwują również jak wiele wymaga to wysiłku. I czasem może zrodzić się myśl w młodym umyśle:  „Czy jestem zbyt męczący? Co mogę zrobić, żeby tak męczącym nie być?” Bo nastolatek jest wrażliwy i chce sprostać wymaganiom.

I nagle wszystkich szokuje diagnoza wypalenia, depresji, może nawet próba samobójcza. A może te choroby i zachowania to komunikat: „Sorry, ja wysiadam z tego pędzącego pociągu”. Czyż lęk o przyszłość, który czują młodzi ludzie nie jest częściowo słuszny? Dzieci i młodzież dorastające w tak skomercjalizowanym świecie są zagubione. Obserwują, że we wszystkich obszarach działanie jest powiązane z reakcją – odwzajemnianiem usługi. Budowanie relacji nie po to, by coś otrzymać, ale aby po prostu być, staje się wielkim wyzwaniem!  A człowiek bez relacji umiera.

Wg mnie to wielkie zadanie dla nas specjalistów, całego środowiska odpowiedzialnego za wychowanie. To my dorośli mamy myśleć prewencyjnie i działać. I zacząć od siebie.

Nie wszystkie dzieci słyszą od swoich rodziców: „wierzymy w ciebie”. Skoro ty stanąłeś na drodze tego młodego człowieka i posiadasz cały wachlarz narzędzi jak wydobywać jego wewnętrzne piękno – to nie bój się tego używać. Podążaj za głosem swojej pedagogicznej intuicji, dmuchaj w te ledwo widoczne skrzydła lub te, które rozpościerają się szeroko. Ja wszystkie swoje zawodowe sukcesy zbudowałam na relacjach, które wypracowałam.  Dlatego proszę cię czytelniku, niech z twoich ust nie wypływa niewspierające słowo.  Słowa mają ogromna moc. Szczególnie dla młodego człowieka.  Negatywne etykietki. „w tej klasie to same kłopoty”, jak i postawa „nic nie da się zrobić”- są początkiem procesu autodestrukcji i nie budują szansy na relację.   Jeśli dziecko czegoś nie umie, nie rozumie to nie jest tylko jego problem ale również sprawa nauczyciela! Przecież żaden uniwersytet nie tłumaczy słabego miejsca w rankingu tępotą swoich studentów. Wzmacnia metody nauczania, aby wzmocnić sukcesy studentów.

Dlaczego zatem do gabinetów w poradniach trafiają dzieci wątpiące w swoją inteligencję i możliwości, relacjonujące jaki przykry komentarz otrzymały od nauczyciela, czasami nawet obelgi....czasem takie komentarze dotyczą całej klasy, którą nauczyciel etykietuje jaką trudną, leniwą. Nie możemy wyeliminować presji z życia społecznego, ale w tych obszarach za które odpowiadamy możemy dodać lekkości, beztroski, zabawy, humoru i dystansu do siebie.  A młody człowiek zabierze w swój dorosły świat obraz ciebie – nauczyciela, specjalisty pełnego pasji i zaangażowania. Kogoś kto dodał mu odwagi, by ożywić jego marzenia i plany. A może dzięki twoim działaniom i postawie uratujesz kogoś od przedwczesnego wypalenia?

Tego ci życzę z całego serca!


Dorota Lubas  - ekspertka pokonywania trudności szkolnych i wychowawczych. Specjalizuje się   szerzeniu wiedzy na temat zagrożeń zdrowia i rozwoju poprzez prowadzenie warsztatów profilaktycznych w szkołach. Wykorzystuje na tych zajęciach dramę, aby uczestnicy mogli uczyć się i doświadczać, oraz zastosować wiedzę w praktyce. Dzieli się swoim 22 letnim doświadczeniem zawodowym – projektuje  i prowadzi szkolenia dla nauczycieli i  terapeutów. Uważnie słucha potrzeb i „szyje zajęcia na miarę” grupy. Prowadzi placówkę oświatową i sprawuje funkcję dyrektora w Niepublicznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Kreska, jest to jedna z moich gałęzi działalności Pracowni Rozwoju i Terapii Kreska. Współpracuje z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli Target oraz firmami prowadzącymi działalność profilaktycznymi. Więcej o autorce: www.poradniakreska.pl

Artykuł został przedrukowany z kwartalnika Doradca Kariery 2019/01.

Chcesz więcej?

Zapraszamy na szkolenie rozszerzające temat samooceny:

"Jak rozpoznać pierwsze symptomy depresji u nastolatków?"

Chcę to szkolenie

Jeśli uważasz ten artykuł 
za wartościowy, podziel się nim.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

kontakt@akademiawebinaru.pl
Facebook
cross