Myślenie wizualne w pigułce

Autor tekstu

Autor tekstu

Agnieszka Śledzinska

Szukasz podobnych tekstów?

Bądźmy w kontakcie na Facebooku!

Nauczyciele, trenerzy, doradcy – wszyscy, którzy zajmują się przekazywaniem wiedzy zmagają się z tym samym problemem – jak zainteresować tematem? Jak sprawić by nasze treści zostały zapamiętane? Jak skupić uwagę odbiorcy?

Z pomocą przychodzi nam coraz popularniejsze także w nauczaniu i szkoleniach „myślenie wizualne” – jest to komunikacja obrazami – i to w znacznie szerszym kontekście niż prezentacja multimedialna. Ona też jest formą wizualizacji, jednak w przypadku myślenia wizualnego wartością jest to, że wyrazić w ten sposób możemy wszystko. I może to zrobić każdy. Rysując.

Temat jest niezwykle szeroki dlatego warto zacząć od odpowiedzi na pytanie dlaczego warto wykorzystać myślenie wizualne w nauczaniu.

Trzy najważniejsze (choć to wybór subiektywny) powody, dla których warto poznać myślenie wizualne.

  1. Sprecyzowanie tematu – szukając odpowiedzi na pytanie co chcesz przekazać swoim odbiorcom będziesz miał okazję jasno sformułować najważniejsze zagadnienia. Szukając rozwiązań graficznych i sposobu przedstawienia tematu uporządkujesz swoje wystąpienie.
  2. Przekaz wizualny – pozwoli Twoim odbiorcom „zobaczyć” problem. Badania pokazują, że elementy wizualne angażują około 75% naszego mózgu, podczas gdy przekaz werbalny wymusza pracę około 30%. Chcąc pobudzić do aktywności umysły swoich odbiorców nie bójmy się rysować – to nie muszą być arcydzieła plastyczne – ważne aby schematy, proste ilustracje odzwierciedlały i uzupełniały przekaz werbalny.
  3. Lepsze utrwalenie treści – rysując podczas tworzenia zajęć lepiej zapamiętasz treści. To niewątpliwie wpłynie na sposób przekazywania wiedzy – nie będziesz musiał zaglądać tak często do swoich notatek. Jednocześnie – obrazy sprawią, że treści zostaną lepiej zapamiętane przez słuchaczy.

Żeby wzbogacić mój przekaz oto jak wygląda szkic dzisiejszego wpisu:

myslenie-wizualne

Skoro już wiemy do czego może nam się przydać rysowanie w nauczaniu krótko o tym jak zacząć.

Autorytet z zakresu myślenia wizualnego Dan Roam w swojej książce wskazuje cztery etapy tego procesu. Są to patrzenie, widzenie, wyobrażanie sobie i pokazywanie innym. W oparciu o jego schemat przeanalizujmy nasze działania.

Krok pierwszy to patrzenie. Przyjrzyj się tematowi – postaraj się zgromadzić jak najwięcej informacji, wyznacz granice tematu, zastanów się z jakich zagadnień się składa, co jest najważniejsze a co mniej istotne.

Drugim krokiem jest skategoryzowanie tych zagadnień – rozpisz poszczególne elementy, używaj strzałek, grafów, ramek. Prosty „ludzik” może mieć duże znaczenie – dzięki niemu wyrazisz emocje lub wprowadzisz narrację. Staraj się znaleźć ilustracje do poszczególnych elementów Twojego wystąpienia.

Po trzecie wyobraź sobie swój temat – nie bój się myśleć niestandardowo – dzięki temu stworzysz interesujący przekaz. Pozwól sobie na żart, dowcipne pokazanie tematu. Dzięki obrazom nie musisz wszystkiego traktować bardzo serio.

Po czwarte pokaż innym – za pomocą obrazu łatwiej będzie Ci wyjaśnić słuchaczom nawet najtrudniejsze zagadnienia. Możesz przygotować sobie plansze wcześniej lub rysować podczas zajęć. Niech Twoje obrazy będą pomocą naukową w omówieniu tematu.

Myślenie obrazami przydaje się nie tylko przy prezentacji, ale sprawdza się również gdy chcemy sporządzić notatki, a najlepszym narzędziem do stosowania obrazów są mapy myśli. Ale nimi zajmiemy się następnym razem…

Dowiedz się więcej.

Przyjdź na nasze webinary!

Hej, co myślisz o tym tekście? Daj nam znać w komentarzu lub podziel się nim ze znajomymi! 🙂